lauantai 21. syyskuuta 2013

Omaa aikaa

Kuulen usein parisuhteista sanottavan, että pitäisi olla omaa aikaa ja omia harrastuksia. Olen aina ollut pikkaisen huolissaan siitä, että meillä ei tuollaista omaa aikaa hirveästi ole. Ihan omasta valinnastamme olemme olleet kohta seitsemän vuotta 24/7 yhdessä. Toki molemmilla on omia kiinnostuksen kohteita, joita voi toiselle esitellä. Nämäkin jutut kuitenkin tapahtuvat usein kuin kaksivuotiaiden leikit: istumme vierekkäin omissa puuhissamme, on mukava, että toinen on lähellä, vaikka kirjaimellisesti emme tee mitään yhdessä.

Tämä vuosi on kuitenkin erilainen. Minulla on omaa aikaa, aikaa harrastaa ilman sitä pientä syyllisyydentunnetta, että olen poissa ja aikaa olaa myös kotona yksin. Huomasin tänään, että yksin olemiset tässä talossa voi toistaiseksi laskea yhden käden sormilla. Olinkin hieman sormi suussa, mitä tekisin -no arvaatte varmaan, siivosin tietenkin. Mies tulee opiskelemaan omaa alaansa yhteensä 11 viikonloppuna tänä vuonna, minulla tulee siis olemaa 11x15h eli 165 ihan omaa aikaa.

Ne 15 tuntia, jotka mies eilen ja tänään opiskeli, olivat hyvin mielenkiintoiset. Ihan kuin olisi palannut ajassa kymmenen vuotta taaksepäin, kun oli vain minä eikä me. Mitä minä tein sitten? Kävin spinnigissä ja Grit Strenghtissä, ostamassa joululahjoja, hakemassa roskaruokaa, tutustuin hotjoogaan ja menin uudestaan spinningiin, kävin tuijottamassa auton vanteita rengasliikkeessä ja siivosin valtaisan pyykkiläjän parissa. Tunnit olivat pitkiä, mutta hauskoja kumminkin. Tavallaan innostuin siitä, mitä kaikkea tänä vuonna voin tällä omalla ajallani tehdä, toisaalta tuli pieni haikeus siitä, että esimerkiksi keväällä emme tule hiihtämään kaikkia viikonloppuja aamusta iltaan yhdessä.

Kaikista parasta oli kaivata toista. Sitä tunnetta ei yhdessä ollessa koe, ja se on kai se oman ajan tärkein asia, kaipaaminen. Oli ihanaa hakea mies kotiin ja käydä yhdessä kaupassa, mennä saunaan ja leipoa pizzaa. Tahdon, niinhän minä lupasin, joka vuosi ja kaikissa tilanteissa, ylä- ja alamäessä -ja etenkin tasamaalla, tahdon olla yhdessä ja tänään sen taas muistin :) Kuvituksen yhteistä viiniharrastustamme, aika paljon on ehditty lipittää seitsemän vuoden aikana ;)


Ei kommentteja: